معرفی دفتر نظارت بر اجرای استاندارد معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست، وظایف و فعالیتها

معرفی دفتر نظارت بر اجرای استاندارد معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست، وظایف و فعالیتها

سازمان ملی استاندارد ایران یک سازمان دولتی با شخصیت حقوقی مستقل کشوری است که به صورت غیرانتفاعی اداره می شود. این سازمان به منظور تعیین و تدوین و نشر استانداردهای ملی ( رسمی ) و نظارت بر اجرای آن ها و هم چنین انجام تحقیقات مربوطه تشکیل شده است. سازمان ملی استاندارد در تحقق سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف به ویژه در بخش بهینه سازی انرژی نقش و جایگاه راهبردی دارد. در این راستا ، معاونت نظارت بر اجرای استاندارد تشکیل شده و دفتر « نظارت بر اجرای استاندارد معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست » نیز به عنوان یکی از بخش های اصلی این معاونت فعالیت دارد. این دفتر با به کارگیری کارشناسان باسابقه و ذی صلاح در تخصص های مرتبط اقدام به سیاست گذاری و نظارت بر اجرای استانداردها در حوزه های تخصصی نموده است. این امر به ویژه در زمینه های تجهیزات انرژی بر ، فرآیندها و سامانه های انرژی بر صنعتی ، جایگاه های CNG و محیط زیست با مطالعه و ممیزی کلیه بخش ها و فرآیندهای مرتبط از قبیل مراکز تولید و عرضه ، شرکت های بازرسی فنی ، آزمایشگاه های همکار ، ادارات کل استانی و نظایر آن صورت می گیرد.
هم چنین دفتر « نظارت بر اجرای استاندارد معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست » در کنار وظایف و فعالیت های محوله خود ، جهت توسعه و بهبود فعالیت های سازمان ملی استاندارد ، در یک حرکت کلان ملی همکاری گسترده ای با بخش های مختلف درون سازمانی و برون سازمانی به ویژه در فرآیندهای تائید صلاحیت افراد و سازمان ها ، آموزش و ترویج ، تدوین استانداردهای ملی ، مطالعه و به کارگیری تجربیات بین المللی در زمینه های تخصصی مرتبط ، جلب همکاری ، مشارکت و تشویق تشکل های صنفی و صنعتی در رابطه با اجرای استانداردها در برنامه های کاری خود دارد.
به روز نمودن و افزایش استانداردهای مربوط به معیار مصرف انرژی در تجهیزات انرژی بر و همچنین فرآیندها و سامانه های انرژی بر صنعتی با همکاری و مشارکت وزارت نیرو و نفت و تصویب در کارگروه ماده 11 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی ، انرژی های نوین و تجدیدپذیر ، محیط زیست و جایگاه های CNG ، به روز کردن دستورالعمل ها و روش های اجرایی صدور گواهی انطباق معیار مصرف انرژی از جمله فعالیت های کارشناسان دفتر نظارت بر اجرای استاندارد معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست هستند.
این دفتر هم چنین در حوزه بررسی و بازرسی نیز فعالیت دارد. بازرسی انرژی در صنایع انرژی بر مشمول ، بازرسی فنی جایگاه های CNG و سیلندرهای گاز مایع ، بازرسی و کنترل تطابق گزارش های بازرسی انرژی در فرآیندهای انرژی بر و رتبه های انرژی در تجهیزات انرژی بر ، مطالعه و بررسی امکان اجرای استانداردهای معیار مصرف انرژی و بسترسازی و ایجاد تمهیدات لازم جهت اجرای آن ها در گروه اقدامات دفتر نظارت بر اجرای استاندارد معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست ادارات کل استاندارد معرفی می شوند.
سازمان ملی استاندارد در نظر دارد در زمینه بهبود و ارتقاء فعالیت های مرتبط با امر کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره وری در تجهیزات و فرآیندهای انرژی بر مشمول و کاهش آلاینده های زیست محیطی و گازهای گلخانه ای در سطح بین المللی از آزمایشگاه ها و شرکت های بازرسی فنی بین المللی در قالب تفاهم نامه های همکاری بهره گیری نماید. از جمله می توان به بهره گیری از انواع بازرسی های فنی انرژی ، آزمون های کاربردی ، مطالعه و بررسی امکان اجرای روش های جدید در جهت افزایش بهره وری ، کاهش مصرف انرژی و کاهش آلاینده های زیست محیطی اشاره کرد.
برخی از وظایف محوری دفتر نظارت بر اجرای استاندارد معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست به شرح زیر است :
• سیاست گذاری ، برنامه ریزی و نظارت بر فرآیند صدور ، تمدید ، تعلیق و ابطال پروانه های کاربرد علامت استاندارد از جنبه رعایت برچسب انرژی تجهیزات انرژی بر و صدور گواهی انطباق معیار مصرف انرژی در فرآیندها و سامانه های انرژی بر صنعتی ( بر اساس مواد 12 و 13 قانون اصلاح الگوی مصرف )
• سیاست گذاری ، برنامه ریزی و نظارت بر فرآیند تولید کلیه تجهیزات در داخل و تجهیزات انرژی بر وارداتی بر اساس استانداردهای ملی مربوطه و ملزم نمودن آن ها نسبت به الصاق برچسب مصرف انرژی ( بر اساس مواد 12 و 13 قانون اصلاح الگوی مصرف )
• مشارکت در تدوین استانداردهای معیارها و مشخصات فنی تجهیزات و ماشین آلات انرژی بر و فرآیندهای صنعتی ، معدنی و کشاورزی ( بر اساس ماده 11 قانون اصلاح الگوی مصرف )
• مشارکت در تدوین استانداردهای کیفیت انواع سوخت های مصرفی و برق با همکاری کارگروه های وزارت نفت ، نیرو ، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و سازمان حفاظت محیط زیست و وزارتخانه های ذی ربط ( بر اساس ماده 11 قانون اصلاح الگوی مصرف )
• تهیه و احصاء اقلام و فرآورده های دارای مصرف بهینه انرژی به منظور معرفی به کلیه دستگاه های اجرایی ، نهادها ، مؤسسات ، شرکت ها و واحدهای صنعتی دولتی و نیروهای نظامی و انتظامی به منظور تهیه تجهیزات با بهترین الگوی مصرف ( همکاری با شورای عالی انرژی ، بر اساس ماده 15 قانون اصلاح الگوی مصرف )
• تهیه و تدوین استانداردهای مصالح ساختمانی و ساختمان های مسکونی و غیرمسکونی با اولویت اقلام در ارتباط با انرژی بری ساختمان با همکاری وزارت راه ، مسکن و شهرسازی ، ابلاغ و نظارت بر حسن اجرای آن ( بر اساس ماده 22 قانون اصلاح الگوی مصرف )
• شناسایی و اعلام واحدهای خارج از شاخص و معیارهای تعیین شده بر اساس استانداردهای ملی مربوطه به ادارات کل استانی و وزارتخانه های نفت و نیرو برای جریمه نمودن واحدهای مربوطه ( بر اساس ماده 26 قانون اصلاح الگوی مصرف )
• انجام کار کارشناسی جهت تعیین الگوی مصرف ماهانه حامل های انرژی برای بخش های خانگی ، تجاری ، عمومی و مصرف ویژه انرژی صنایع ، معادن و کشاورزی ( پمپاژ آب ) با همکاری وزارتخانه های نفت و نیرو با توجه به شرایط اقلیمی ، فرهنگ و عادات مصرفی و تکنولوژی مورد استفاده در بخش های صنعت ، معدن و کشاورزی ( بر اساس ماده 10 قانون اصلاح الگوی مصرف )
• همکاری با وزارتخانه های نیرو و نفت در تدوین معیار و استانداردهای مصرف انرژی برای هر واحد سطح زیر کشت زراعی و باغی ( بر اساس ماده 28 قانون اصلاح الگوی مصرف )
• همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست جهت اجرای استانداردهای زیست محیطی ( بر اساس ماده 40 قانون اصلاح الگوی مصرف )
• مشارکت و همکاری با وزارتخانه های نفت ، نیرو و صنعت ، معدن و تجارت در تدوین استانداردهای مصرف انرژی فرآورده های تولیدی
• اعلام گروه و رتبه انرژی فرآورده های مشمول مقررات اجرای اجباری استاندارد مصرف انرژی به جامعه از طریق رسانه های گروهی
• اعلام نتایج نظارت بر اجرای استانداردها در کارخانجات انرژی بر به وزارت نفت و وزارت نیرو.

برخی از اقدامات کلان دفتر نظارت بر اجرای استانداردهای معیار مصرف انرژی و محیط زیست در حوزه های تجهیزات انرژی بر و سامانه ها و فرآیندهای صنعتی انرژی بر عبارت هستند از :
الف) تجهیزات انرژی بر : در حال حاضر 49 استاندارد تعیین معیار مصرف انرژی و دستورالعمل برچسب انرژی تجهیزات انرژی بر مانند یخچال ، کولر ، موتورسیکلت ، اتو برقی و امثالهم تدوین شده است که 34 استاندارد با وجود داشتن بستر آزمون تائید صلاحیت شده ، اعلام اجباری شده و 15 فرآورده هنوز فاقد بستر آزمون می باشند و اجرایی نشده اند. سازمان با استفاده از طرح طاها ( طرح اجرای هماهنگ استاندارد ) برچسب انرژی 34 استاندارد مصوب مذکور را کنترل و نظارت نموده و واحدهایی که برچسب انرژی بر روی کالا الصاق نکنند و یا گرید انرژی خلاف واقع اعلام نمایند را ، متخلف دانسته و تحت پیگرد قرار خواهد داد.
ب) سامانه ها و فرآیندهای صنعتی انرژی بر : نظارت بر اجرای 38 استاندارد تعیین معیار مصرف انرژی فرآیندهای صنعتی تولید و سامانه های انرژی بر نیز بر عهده سازمان است که در حال حاضر نظارت بر اجرای 31 استاندارد با استفاده از شرکت های بازرسی فنی انرژی ذی صلاح ( 20 شرکت بازرسی ) انجام شده است. تا پایان اردیبهشت 1396 ، برای واحدهای تولیدی بازرسی شده 3863 گزارش بازرسی فنی انرژی صادر که 2222 گزارش دارای عدم انطباق و 1641 گزارش منطبق بوده که طبق ضوابط 1537 گواهی انطباق معیار مصرف انرژی صادر شده است.
ضمنا سازمان در حال بسترسازی برای نظارت بر اجرای استانداردهای معیار مصرف انرژی گلخانه ها ( حدود 18000 گلخانه ) ، مرغداری ها ( حدود 22000 مرغداری ) و دو استاندارد معیار مصرف انرژی ساختمان های مسکونی و غیرمسکونی ( میلیون ها ساختمان ) است که با توجه به ابعاد وسیع کار نیاز به مشارکت و حمایت دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و مسکن و شهرسازی دارد.

آمار و اطلاعات مندرج تا تاریخ بهمن ماه سال 1396 بوده و در حال حاضر قطعا تغییراتی داشته است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.