اطلاع رسانی در خصوص شرایط تمام وقت بودن پرسنل بازرسی شرکت های متقاضی تایید صلاحیت

اطلاع رسانی در خصوص شرایط تمام وقت بودن پرسنل بازرسی شرکت های متقاضی تایید صلاحیت

پیرو مشکلات پیش آمده در فرآیندهای ارزیابی برخی از شرکت های بازرسی در خصوص تفسیر در اختیار بودن پرسنل بازرسی شامل مدیر فنی و بازرسان ابتدا به الزام استاندارد 17020 در مورد در اختیار بودن آنها می‌پردازیم و سپس تفسیر این موضوع در استاندارد 9133 که راهنمای کاربرد استاندارد 17020 می باشند پراخته می شود و در انتها تصمیمی که نهاد اعتبار دهنده مبنی بر در اختیار بودن افراد گرفته است بیان می شود:

استاندارد 17020 بند 5-2-5:

نهاد بازرسی باید فرد یا افرادی را به عنوان مدیر یا مدیران فنی در اختیار داشته باشد که مسوولیت کلی برای اطمینان از این که فعالیت های بازرسی مطابق با  این استاندارد انجام می شوند را بر عهده داشته باشند.

استاندارد 9133 بند 4-2-2-6: 

برای اینکه افراد “در اختیار” شمرده شوند، باید استخدام شوند، یا به شکل دیگری دارای قرارداد باشند. این موضوع بهتر است از طریق ارائه مدارک حقوقی مانند فهرست بیمه کارکنان (و نه محدود به آن) توسط نهاد بازرسی به نهاد تایید صلاحیت اثبات شود.

اما موضوع پیش آمده از این قرار است که بسیاری از شرکتهای بازرسی جدید التاسیس پس از اخذ گواهینامه تایید صلاحیت و شروع فعالیت امکان درامد زایی را خواهند داشت و شرکت های متقاضی اخذ تایید صلاحیت اصولا تیم های فنی و عملیاتی خود را از افراد متخصص و آشنا به فرآیندهای بازرسی انتخاب نموده ولی تا مرحله انجام ارزیابی دفتر مرکزی نسبت به قراردادن این افراد در لیست بیمه به دلیل هزینه بر بودن این کار، انجام آن را به تاخیر می اندازند به همین جهت این نیروهای استخدامی به صورت پاره وقت به فعالیت قبلی خود ادامه می دهند و اسم ایشان در لیست بیمه شرکت های دیگر موجود می باشد.

طولانی بودن فرآیند تایید صلاحیت از سوی نهاد اعتباردهنده (حدود یک سال) و عدم درآمدزا بودن شرکت های متقاضی تایید صلاحیت منجر می گردد که شرکتها نتوانند برای پرسنل خود در ابتدای کار هزینه بیمه تامین اجتماعی را پرداخت نمایند و فقط با ارائه قرارداد کاری با فرد مورد نظر اثبات می نمایند که آن فرد را در اختیار دارند. البته کلیه شرکت ها پس از اخذ تایید صلاحیت یا همزمان با ارزیابی دفتر مرکزی خود در زمان اعطا تایید صلاحیت، الزام درج نمودن اسم پرسنل در لیست بیمه را نیز فراهم می آورند اما تیم های ارزیابی با رویکردهای متفاوتی با این موضوع برخورد می نماید.

بحث فوق الذکر آنقدر حائض اهمیت بوده که در جلسه هم اندیشی ششم مورخ 03/04/99 دعوتنامه شماره 1216671 مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، به موضوع در اختیار بودن مدیر فنی و بازرسان و مصداق آن اشاره شده است. مطابق این صورتجلسه ملاک در اختیار بودن پرسنل در مرحله اعطا تایید صلاحیت، وجود اسامی مدیر فنی و بازرسان حداقل در لیست بیمه سه ماه قبل از تاریخ انجام ارزیابی شرکت متقاضی می باشد که باید به رویت تیم ارزیابی برسد که البته این موضوع تاکنون به طور رسمی از طرف نهاد اعتباردهنده اطلاع رسانی نشده است. انفعال در عدم اطلاع رسانی به شرکت های متقاضی از تاریخ این تصمیم، هزینه های جبران ناپذیری را برای این شرکت ها رقم زده است تا جایی که حتی پرونده برخی از شرکت ها از طرف سرارزیابان مربوطه به دلیل عدم رعایت این تصمیم با عدم انطباق بحرانی مواجه می گردد و این شرکت ها با صرف هزینه های مالی بسیار در سالی که باید مورد حمایت نهادهای دولتی از جمله نهاد اعتباردهنده ملی قرار گیرند با ورشکستگی و ضررهای مالی بسیار مواجه شده اند. در اینجا لازم می باشد که این موضوع به طور رسمی از طریق سایت نهاد اعتباردهنده ملی تعیین تکلیف شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.